Jak grillować w zdrowy sposób?

Pogoda coraz bardziej zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Wraz z rozpoczęciem sezonu letniego, częstym sposobem przyrządzania potraw staje się grillowanie. Część osób spożywa dania z grilla oferowane przez catering na pikniku, inni preferują samodzielnie przygotowywać posiłki. Spotkania ze znajomymi lub rodziną to nie tylko okazja do wspólnie spędzonego czasu, ale także do przygotowania różnego rodzaju mięs i innych pysznych potraw. Tylko czy taka forma obróbki termicznej może wpisywać się w zdrowy styl życia? Nie ulega wątpliwości, że klasyczny grill nie kojarzy się ze zbyt zdrowym posiłkiem. Znaczenie ma tutaj nie tylko skład produktów spożywczych, ale także sama technika grillowania. W dzisiejszym artykule omówimy kluczowe zasady, jakie należy brać pod uwagę przy przyrządzaniu grillowanych potraw.

Jak zdrowo grillować mięsa?

grill

O bezpieczeństwo w trakcie grillowania warto zadbać od samego początku, czyli już na etapie rozpalania grilla. W przypadku tradycyjnego grillowania warto postawić na węgiel lub brykiet drzewny, który nie zawiera żywicy. Należy zrezygnować z rozpalania grilla przy pomocy kartonów, zadrukowanego papieru lub lakierowanego drewna. Przy spalaniu tego typu materiałów wydzielają się toksyczne substancje, które osadzają się na żywności. Po rozpaleniu brykietu warto odczekać, aż pojawi się na nim warstwa popiołu. Dopiero w tym momencie można zacząć wykładać mięso i inne produkty. Ważnym aspektem jest niedokładanie podpałki w trakcie grillowania. Powstałe opary są niezwykle toksyczne i w momencie, gdy na ruszcie znajduje się mięso, przedostają się one do przygotowywanej żywności.

Kolejnym elementem, o którym zapomina większość osób, jest stosowanie aluminiowych tacek. Z mięsa, które znajduje się bezpośrednio nad rozżarzonym węglem wycieka tłuszcz. Przy jego spalaniu powstają toksyczne związki chemiczne, takie jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i heterocykliczne aminy aromatyczne o udowodnionym działaniu kancerogennym. Jeszcze lepszą opcją jest zmiana grilla węglowego na elektryczny lub gazowy. Dwa ostatnie pozwolą na lepszą kontrolę temperatury, co zapobiegnie ewentualnemu przypaleniu i zwęgleniu żywności.

Jakie produkty na grilla wybrać?

Jednorazowe spożycie mniej zdrowych produktów nie odbije się negatywnie na zdrowiu. Jednak gdy grillowanie staje się ulubioną formą przygotowywania posiłków, warto zadbać o to, aby wykorzystywane produkty były wartościowe. Oprócz kiełbas, kaszanki lub karkówki warto postawić na mięsa o niskiej zawartości tłuszczu, takie jak pierś z kurczaka lub indyka. Dobrą opcją jest też grillowanie ryb – są one bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Oprócz dań mięsnych warto pamiętać o świeżych warzywach. Dzięki dodatkowi sałaty, pomidora, ogórka czy papryki układ pokarmowy nie będzie zanadto obciążony. Lepiej jest unikać sałatek jarzynowych z majonezem i wybrać warzywa polane oliwą z oliwek. Dobrym pomysłem jest również ich grillowanie. Świetnie do tego celu sprawdzi się cukinia, papryka lub bakłażan.

A może obsługa grilla przez catering?

Grill nie zawsze musi być przygotowywany samodzielnie. Obecnie wiele firm oferuje catering na grilla lub piknik z bardzo atrakcyjnym menu. W Warszawie i innych większych miastach bez problemu można znaleźć taki, który zapewni szeroki wybór dań przygotowanych w zdrowy sposób. Zorganizowanie garden party lub grilla firmowego nie powinno więc stanowić żadnego problemu. Takie rozwiązanie pozwala cieszyć się pysznym i odpowiednio przygotowanym jedzeniem bez konieczności ciągłego stania przy grillu, które skutkuje przesiąkaniem zapachem dymu. Kucharze pracujący w cateringu mają wiedzę i umiejętności pozwalające na zdrowe przygotowanie dań przy jednoczesnym zachowaniu walorów smakowych.

Mimo że dania z grilla nie kojarzą się ze zdrowym stylem życia, to drobne modyfikacje mogą sprawić, że posiłki będą odpowiednio zbilansowane i zdrowe. Kluczową kwestią pozostaje umiar. Większość osób spożywa dania z grilla okazjonalnie, co sprawia, że ewentualne błędy żywieniowe nie odbijają się drastycznie na zdrowiu. Mimo to warto zdawać sobie sprawę z ewentualnych zagrożeń i minimalizować ryzyko gorszego samopoczucia spowodowanego źle skomponowanym posiłkiem.

© mazowszak-catering.pl 2022 Realizacja: Damtox
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Akceptuję polityka cookies.